Köttgryta till nio månaders

DSC_0293.jpg

DSC_0294.jpg

Råkade visst laga lite mat igen. Eftersom jag är som jag är vill jag gärna laga Olivers mat själv, för att försöka undvika så mycket onödig skit som möjligt. Jag är ingen motståndare mot industritillverkad barnmat, eller ser ner på föräldrar som enbart ger burkmat till sina små. Jag ger själv Oliver burkmat ibland när jag inte hunnit eller orkat, samt ofta när vi är borta då de är så smidiga att ha med sig (man behöver ju inte släpa med en kylbag liksom). Så no need att bli kränkt här.
Hursom är jag ju en katastrof i köket i vanliga fall, och ska endast befinna mig där när jag städar. Men barnmat har jag blivit rätt haj på. Kan bero på att den inte ska kryddas så mycket, utan mest kokas och mixas. Det klarar till och med jag. Strävar efter att alltid ha en välfylld frys, så man inte står där en dag utan käk till den lille. Eftersom vi bor som vi gör (ute i skogen), så är det inte så att vi kan springa över till Ica lite snabbt och köpa lunch. Så förberedelse är a och o (jag går skamlöst igång på förberedelser, planering och listor. Om jag hade haft tid hade jag gjort listor för precis allting).

Idag kokades det lite köttgryta till den lille. Potatis, morötter, lite vitlök och lök. Sen såklart färs då. Fräste upp löken och smällde sen i alla ingredienser plus lite svartpeppar och ett lagerblad, och lät det koka tills potatisen och morötterna var genomkokta. Oliver har inte smakat än, så vi får väl se om han ger sitt godkännande. Men det tror jag, han brukar inte kinka den där.

Kommentera

